بازار فرش |خرید فرش |قیمت فرش |پرشین راگز

فروشگاه آنلاین فرش - بازار فرش خرید فرش اینترنتی - فروش فرش ماشینی 700 - 1200 - 1000 - 1500 شانه

بازار فرش |خرید فرش |قیمت فرش |پرشین راگز

فروشگاه آنلاین فرش - بازار فرش خرید فرش اینترنتی - فروش فرش ماشینی 700 - 1200 - 1000 - 1500 شانه

فروشگاه آنلاین فرش - بازار فرش خرید فرش اینترنتی غیرحضوری - قیمت فرش 9 متری ماشینی 700 شانه - قیمت فرش کلاسیک - شرایط فروش اقساطی فرش - خرید فرش ماشینی ارزان

۶ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

هرآنچه باید درباره فرش ایرانی بدانید!!

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹ ق.ظ

فرش ایرانی آینه تمام‌نمای فرهنگ، اصالت و هنر ایرانی است. این هنر اصیل طی اعصار پیشین با هنر دست بافندگان و به‌وسیله فرهنگ ایرانی زنده نگاه داشته شده است.

هنر فرش بافی یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرها در میان ایرانیان است. چنان‌که قدیمی‌ترین فرش در جهان را اثری ایرانی و متعلق به دوره هخامنشیان می‌دانند. نکته اینجا است که این هنر در ضمن اصالت و قدمت هر روز اقبال بیشتری را میان ملل و فرهنگ‌های مختلف پیدا می‌کند. زیبایی طرح و نقش یکی از عوامل اصلی در ماندگاری این هنر است که هنرمندان ایرانی با رعایت نکات زیبایی شناختی در متن و حاشیه فرش، فرش ایرانی را به اثری بی‌نظیر تبدیل کرده‌اند.

ایرانیان همواره به استفاده از فرش‌های دستباف در منازل خود رغبت نشان داده‌اند و سعی کرده‌اند با استفاده از این هنر بی‌نظیر، زیبایی و گرمای بیشتری را به منازل خود ببخشند. فرش‌های ایرانی انواع متفاوتی دارند که شناخت آن‌ها به انتخاب درست و متناسب هنگام خرید کمک می‌کند. این مقاله تلاش دارد با معرفی بهترین فرش‌های ایرانی، انواع فرش و انواع نقوش آن، شما را با این هنر اصیل ایرانی بیشتر آشنا کند.

  •     تاریخچه فرش ایرانی
  •     فرش‌های اصیل ایرانی
  •     فرش تبریز
  •     فرش کاشان
  •     فرش قم
  •     نقوش فرش ایرانی
  •     نمادهای فرش ایرانی
  •     بهترین فرش‌های ایرانی
  •     قیمت فرش‌های ایرانی
  •     عمر فرش را چگونه تعیین می‌کنند؟
  •     راه‌های نگهداری صحیح فرش

تاریخچه فرش ایرانی

 

فرش ایرانی نمادی از هنر، نبوغ، فرهنگ و اصالت است. ایرانیان از پیشگامان بافندگی فرش ‌بوده‌اند که در طول زمان با دقت نظر، خلاقیت و سلیقه، این هنر را به درجه‌ای از کمال رسانیده‌اند که می‌توان از آن به‌عنوان معرف فرهنگ و هنر ایرانی یاد کرد. اولین شواهد مستند در مورد هنر ایرانیان در فرش بافی را می‌توان در متون چینی مربوط به ساسانیان (۲۲۴-۶۴۱م) جستجو کرد.
شواهد تاریخی نشان می‌دهد که استفاده از فرش از دوران هخامنشیان متداول بوده است

نباید از یاد برد که غالبا مواد مصرفی در فرش از جمله پشم، ابریشم، پنبه و... طی زمان پوسیده می‌شوند و این مسئله کار باستان شناسان و تاریخ‌شناسان در معرفی قدمت فرش را دشوار می‌کند. با این حال شواهد و مستندات تاریخی بیانگر وجود فرش‌‌های باشکوه در دربار هخامنشی‌ است؛ چنانکه گفته می‌شود اسکندر مقدونی با مشاهده فرش‌های باشکوه ایرانی در پاسارگاد، متعجب شد و به وجد آمد. در زمان سلطنت سلجوقیان و ایلخانیان نیز فرش بافی به‌عنوان هنری ارزشمند و تجارتی پر سود رواج داشته است؛ به‌گونه‌ای که گفته می‌شود مساجد آن دوره پوشیده از فرش‌های ارزشمند ایرانی بوده‌اند. نقل قول‌های تاریخی بسیاری گواه قدمت و اصالت این هنر تاریخی است. برای مثال، نقل‌هایی از گزنفون وجود دارد با این مضمون که:

    در دربار هخامنشیان فرش‌هایی پهن بوده است که به‌علت پوسیدگی هر چند وقت یک بار تعویض می‌شوند و فرش‌های دیگری جایگزین آن‌ها می‌شوند.

کنت کروشا، باستان شناس اروپایی، نیز در این مورد نوشته است:

    در تاریخ عهد باستان ایران به دوره‌ای برمی‌خوریم که در آن تخت جمشید توسط اسکندریون به آتش کشیده می‌شود و فرش‌های مجلل و باشکوه هخامنشیان در آتش می‌سوزد.

رودنکو نیز دراین‌باره نوشته است:

    اسکندر جلوی تخت شاهی خود فرش‌هایی ظریف‌بافت، اما پرگوشت پهن می‌کرده است.

قالی پازیریک

فرش ایرانی در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ

قدیمی‌ترین فرش جهان قالی پازیریک نام دارد که در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۲۸ خورشیدی توسط یک باستان‌شناس روس در گور یخ‌زده یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد و به‌دلیل محل کشف آن، در «دره پازیریک» روسیه، چنین نام‌گذاری شد. در کنار این قالی اشیای باستانی دیگری نیز وجود داشت. این قالی از جنس پشم و به‌شکل مربعی است که هر ضلع آن ۱٫۹۸ متر طول دارد.

قالی پازیریک منقوش به یک حاشیه گل‌دار و تصاویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا و جانوران افسانه‌ای با سر عقاب و بدن شیر است. سرگی رودنکو، کاشف این قالیچه، پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجه شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد. اگرچه بیشتر پژوهشگران این قالی را متعلق به دوره پارت‌ها یا مادها می‌دانند، همچنان درباره قدمت واقعی این فرش نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. قالی پازیریک امروزه در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می‌شود.
فرش‌های اصیل ایرانی
گبه؛ انتخابی برای طرفداران الیاف طبیعی

 

گبه یکی از انواع فرش‌های دستباف ایرانی است که معمولا ضخیم‌تر و درشت بافت‌تر از سایر فرش‌های ایرانی است. یکی از خصوصیاتی که این نوع فرش را از سایر گونه‌های فرش متمایز می‌کند، این است که برای بافت گبه از نخ طبیعی پشم و رنگ‌های طبیعی گیاهی استفاده می‌شود.
گلیم؛ انتخاب خاص پسندان

گلیم دستبافتی بدون پرز

گلیم نوعی زیرانداز دستباف و بدون پرز است که غالبا با پشم طبیعی بافته می‌شود. در بافت این زیر اندازها غالبا از طرح‌های هندسی مانند لوزی، شش گوش، چهار گوش و سه گوش استفاده می‌شود و گاه اشکال طبیعی و حیوانی نیز در تصویرنگاری گلیم‌ها به کار می‌رود. چله کشی، بستن چوب کوجی، تثبیت چله‌ها و زنجیربافی از جمله مراحل بافت گلیم است. انواع گلیم از نظر بافت را نیز می‌توان به سه دسته ساده باف، نقش برجسته و ورنی تقسیم کرد.
جاجیم؛ دست‌بافته ای اصیل

جاجیم دستبافته ای است لطیف و تارنما

جاجیم را بافته‌هایی تخت می‌دانند که به طول زیاد و عرض کم بافته می‌شوند. جاجیم بافته‌ای نازک و با لطافت بیشتری نسبت به گلیم است. جاجیم در مناطق مختلفی بافته می‌شود و ساکنان هر منطقه نام به خصوصی را بر آن می‌گذارند. برای مثال جاجیم در ایلام «جول» نامیده می‌شود.
فرش‌های نواحی شمالی ایران؛ فرش‌هایی با طراحی خاص

رودبار، کلاردشت و بندر ترکمن از جمله مناطقی هستند که به بافت فرش‌هایی با الگوی مثلثی شهرت دارند. رنگ قرمز تیره در بیشتر فرش‌های ترکمن غالب است.
فرش تبریز؛ از بهترین فرش‌های ایرانی
فرش تبریز

قدمت فرش بافی در تبریز به دوره صفویه می‌رسد و از ریز بافت‌ترین فرش‌های ایرانی، فرش‌های بافت تبریز هستند. مواد اولیه بافت فرش تبریز غالبا ابریشم یا پشم است. از خصوصیات فرش تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    فرش‌های بافت این خطه، ریز بافت‌ هستند.
    غالبا در رج‌شمارهای بالا بافته می‌شوند.
    پرز فرش‌های بافت تبریز غالبا کوتاه است.

این فرش‌ها به اصطلاح بصری، دارای عمق هستند که این خصیصه مدیون استفاده از تکنیک سایه روشن در بافت فرش‌ها است.
فرش کاشان

فرش کاشان

ارتفاع خواب در فرش‌های بافت کاشان، متوسط است و فرش‌های این خطه عمدتا ریز بافت و ظریف هستند. پیش‌تر رنگ‌بندی فرش‌های این خطه را رنگ‌های تند با کنتراست بالا شکل می‌دادند؛ اما امروزه با توجه با سلیقه مشتری و ذائقه بازار، از رنگ‌های ملایم در بافت فرش‌های این خطه استفاده می‌شود. نقش‌های رایج قالی‌ها و فرش‌های کاشان عمدتا ترکیبی از نقش‌های تزئینی هستند. رنگ‌بندی در قالی‌ها و فرش‌های کاشان را می‌توان محدود به رنگ‌های سفید عاجی، خاکستری، قهوه‌ای و توتونی دانست.
فرش قم؛ بافته‌ای از ظرافت

صنعت قالی‌بافی ابتدا میان عشایر و روستاییان قم رواج داشته است؛ اما رفته رفته با توجه به اهمیت این صنعت در تجارت، میان سایر نقاط این استان نیز رواج یافت. فرش‌های بافت قم در ابتدا با نخ‌های نه چندان ظریف وارد بازار شدند ولی به‌تدریج هنرمندان قمی با نبوغ و سلیقه خود به بافت فرش‌هایی بسیار ظریف و منظم پرداختند. ظرافت و نظم فرش‌های دستباف قم تا حدی است که بیننده را به تردید می‌اندازد که شاید این فرش‌ها ماشین‌باف باشند.
شهرهای قم، تبریز و کاشان پرطرفداران‌ترین فرش‌های دست‌بافت ایرانی را دارند

طرح‌های رایج قالی‌های قم را می‌توان شامل ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه دانست. رنگ‌های مورد استفاده در قالی‌های بافت قم، ابتدا محدود به چهار  تا ۶ رنگ بوده است که به مرور، طیف رنگ‌های مورد استفاده افزایش یافته و در حال حاضر بیش از ۴۰ رنگ متنوع و متمایز در بافت فرش‌های این خطه به کار می‌رود. پرطرفدارترین فرش‌های دستباف ایرانی را متعلق به شهرهای تبریز، کاشان و قم می‌دانند؛ با این حال معیارهای شخصی شما نیز مشخص می‌کنند با توجه به ویژگی فرش‌ها و سلیقه شما، فرش کدام خطه برای شما بهتر است.
نقوش فرش ایرانی

 اگر بخواهیم دسته‌بندی کاملی از نقش فرش‌های ایرانی ارائه دهیم، می‌توانیم به تقسیم‌بندی زیر اشاره کنیم:

  •     طرح‌های آثار باستانی و اسلامی
  •     طرح‌های شاه عباسی
  •     طرح‌های اسلیمی
  •     طرح‌های اقتباس شده
  •     طرح‌های بندی
  •     طرح‌های افشان
  •     طرح‌های بته جقه
  •     طرح‌های ترکمن
  •     طرح‌های درختی
  •     طرح‌های گل فرنگ
  •     طرح‌های شکار گاهی
  •     طرح‌های خشتی
  •     طرح‌های ماهی
  •     طرح‌های گلدانی
  •     طرح‌های هندسی
  •     طرح‌های محرمات
  •     طرح‌های محرابی
  •     طرح‌های تلفیقی
  •     طرح‌های عشایری

نمادهای فرش ایرانی

آگاهی به نمادها و سمبل‌های فرش ایرانی می‌تواند درک روشن‌تری را از این هنر برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. در ادامه به معرفی برخی از نمادهای پرتکرار در فرش ایرانی می‌پردازیم.

    نگاره گل تکه به‌شکل یک هشت ضلعی نزدیک به بیضی که بیان‌گر شجاعت و سرسختی افرادی است که در کوهستان‌ها زندگی می‌کنند. این نماد در اصل به‌معنای بز کوهی است.
    نگاره الماس، در شرق بیانگر مذهب است و در ترسیم به‌همراه اشعه‌هایی کشیده شده به‌سمت بیرون بافته می‌شود.
    نگاره قچاق نیز به‌معنای قوچ است و آن را به دو شکل تمام اندام و شاخ‌های قوچ می‌بافند. این سه نگاره غالبا در فرش‌های ترکمن ترسیم می‌شوند و نزد بافندگان ترکمنی اهمیت زیادی دارند.
    نگاره پرنده از جمله نگاره‌های پرتکرار و پرطرفدار در میان بافندگان و مخاطبان است. پرنده علاوه بر آن که در هنر ایرانی جایگاهی شایان توجه دارد در ادبیات نیز به‌شدت مورد توجه است. ترسیم سیمرغ در فرش‌های ایرانی که پیام آور وصل است، به فرش‌ها جلوه و معنای خاصی می‌بخشد. البته نباید از یاد برد که این نگاره با نگاره مرغ و درخت (دو مرغ نشسته بر یک شاخه درخت) کاملا متفاوت است. در این نگاره درخت را زندگی تعبیر می‌کنند. در این نگاره غالبا مرغ‌ها رو‌به‌روی هم و در پاره‌ای از موارد پشت به هم نشسته‌اند.

نقش مرغ و درخت، به زندگی یا درخت مقدس ساسانی اشاره دارد.

نگاره درخت بولوردی، از جمله نقش‌های انحصاری شهر شیراز است که البته طی سال‌های اخیر در مناطق دیگری از ایران نیز مورد توجه و استفاده واقع شده است. دهکده بولوردی در دامنه کوهسار شمال باختری شهر شیراز قرار دارد. این نشانه بیانگر صلابت، ایستادگی، سایه‌گستری و تواضع است.

نماد سواستیکا، یکی از کهن‌ترین نقش‌های ایرانی است که به آن خورشید آریایی نیز گفته می‌شود، در ایران به‌منزله شادکامی و خوشبختی معنا می‌شود. این نماد پیش از دوره هخامنشی، بازوان خمیده و منحنی داشته است؛ اما رفته رفته خطوط و اشکال هندسی آن تغییر کردند. برخی از کارشناسان، نماد خورشید آریایی را منشا و سرمشق بسیاری از طرح‌ها و نمادهای دیگر می‌دانند.

سواستیکا، دو خط عمود بر هم با بازوانی شکسته که حرکت خورشید را تداعی می کند

بهترین فرش‌های ایرانی

پاسخ به این سوال که بهترین فرش‌های ایران برای کدام شهر است تا حد زیادی بستگی به معیارهای خود شما در انتخاب فرش دارد. ایرانیان از دیرباز مهارت، هنر، سلیقه و نبوغ خود در فرش‌بافی و قالی‌بافی را به نمایش گذاشته‌اند. در این میان هنر فرش بافی برخی از مناطق بیش از دیگر نقاط زبانزد است. از متون و مستندات این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که روستاییان و عشایر از پیشگامان فرش بافی و قالی‌بافی در ایران بوده‌اند و این هنر رفته رفته مورد توجه سایر اقشار قرار گرفته است. به‌طور کلی فرش‌های تبریز، قم، کاشان و مناطق شمالی ایران را پرطرفدارترین فرش‌های ایرانی می‌دانند. توجه داشته باشید جدا از معیارهای شخصی برای انتخاب و خرید فرش، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:
توجه به جنس فرش، نوع پرزها، نقشه و رنگ می‌تواند به شما در انتخاب فرش خوب یاری کند
۱. جنس خواب

یکی از عوامل مهم در انتخاب فرش و تعیین کیفیت آن است. اگر قصد خرید فرش‌های ماشینی را دارید، در مورد این معیار به بوی فرش، شفاف بودن رنگ‌ها و میزان چسبندگی دقت کنید. در صورتی که فرش انتخابی شما بوی مواد پلاستیکی ندهد، جنس آن به صورتی باشد که هنگام دست کشیدن بر آن دستتان به‌راحتی بر آن سُر بخورد و رنگ و نقش‌های آن شفاف باشد، می‌توان گفت انتخاب درستی داشته‌اید و فرش شما از اکریلیک تهیه شده است. فرش‌های تهیه شده از اکریلیک در برابر عوامل محیطی مقاوم‌تر هستند.
۲. تعداد گره‌های طولی و عرضی

به تعداد گره‌های طولی و عرضی دقت کنید! یکی از عوامل مهم در انتخاب فرش مناسب میزان تراکم آن است. تراکم عرضی فرش با شمردن گره‌ها در عرض فرش به دست می‌آید و تراکم طولی با شمردن گره‌ها در طول؛ اما اگر سوال شما این است که تعداد گره‌ها چه طور با کیفیت فرش در ارتباط است، باید بگوییم که هرچه فرش شما تراکم بیشتری داشته باشد، دارای بافت فشرده‌تر و در نتیجه استحکام بیشتری است.
۳. شماره سریال، گارانتی و ضمانت‌نامه

هنگام خرید فرش، به‌خصوص فرش‌های ماشینی، حتما به سریال، گارانتی معتبر فرش و ضمانت‌نامه دقت کنید. توجه به این مسئله می‌تواند شما را از دام سودجویانی که فرش‌های بی‌کیفیت را به‌جای فرش‌های اصیل عرضه می‌کنند، برهاند.
۴. اندازه فرش

به ‌اندازه فرش‌های دستباف دقت کنید؛ این مسئله به این معنا نیست که حساسیت بیش از اندازه به خرج دهید؛ چراکه در فرش‌های طبیعی اختلاف اندازه چند سانتی‌متری طبیعی و قابل چشم‌پوشی است؛ ولی اختلاف اندازه بیش از چند سانتی‌متر نوعی عیب در فرش‌ها به شمار می‌رود. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید فرش‌های دستباف حتما با تا کردن فرش و تطبیق لبه‌های آن از تقارن فرش اطمینان حاصل کنید.
۵. پرزهای فرش

پرزهای فرش عاملی مهم در کیفیت فرش به شمار می‌روند. برای بررسی پرزهای فرش به نرم و زبر بودن آن‌ها توجه کنید. علاوه بر آن که پرزهای نرم به‌خوبی پرزهای زبر تمیز نمی‌شوند، دوام کمتری نیز دارند.
۶. پشت فرش

فقط روی فرش را نبینید! یک مسئله کلیدی که شاید هنگام خرید فرش فراموش شود، بررسی پشت فرش است. اگر فرشی پوسیده یا رفو شده باشد، مطمئنا ارزش و اعتبار کمتری دارد. برای بررسی این مورد به پشت فرش نگاهی بیندازید. قسمت‌های رفو شده در پشت فرش با علائمی مثل سوزن خوردگی خود را نشان می‌دهند و هنگام تا شدن صدای خفیفی مشابه صدای شکستگی دارند.
قیمت فرش ایرانی

قیمت فرش بنا بر عوامل متعدد، متفاوت است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
فرش‌های دست‌بافت علاوه بر ارزش مادی، از ارزش معنوی ویژه‌ای برخوردارند

اولین عامل موثر در تفاوت قیمت فرش، دستباف یا ماشینی بودن فرش‌ها است. فرش‌های دست‌بافت از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین فرش‌ها به حساب می‌آیند و ارزش مادی و معنوی بیشتری دارند. غالبا برای خرید فرش‌های دست‌بافت باید مبلغ بیشتری را نسبت به فرش‌های ماشینی هزینه کرد. علاوه بر این، مواد اولیه برای بافت فرش پشم، ابریشم و پنبه است که می‌توان با ترکیبی از این مواد نیز به بافت فرش پرداخت با این حال ممکن است در فرش‌های ماشینی، جهت تعدیل قیمت، مقداری مواد پلاستیکی نیز به مواد اولیه اضافه شود. همچنین هرچه درصد استفاده از الیاف اکریلیک پایین‌تر باشد به همان میزان کیفیت و قیمت فرش هم کاهش پیدا می‌کند.

دورگه بودن فرش یا تفاوت جزیی رنگ و سایه‌ها در قسمت‌هایی از فرش از عوامل کاهش ارزش و قیمت در فرش‌ها به‌خصوص فرش‌های دستباف است.

شکستگی گل قالی یا اندازه نبودن سایز گل‌های قالی هم به میزان زیادی تعیین‌کننده قیمت قالی است. البته تشخیص این مورد به تجربه و تخصص زیادی نیاز دارد.

عده‌ای طرح و نوع نقش فرش را نیز عاملی مهم در تعیین قیمت می‌دانند؛ به عبارتی این اعتقاد وجود دارد که هرچه طرح و نقشه فرش پیچیده‌تر باشد، ارزش قیمتی آن بیشتر است.
عمر فرش را چگونه تعیین می‌کنند؟
 

برای تعیین قدمت و عمر فرش‌های دستباف معیارهای ثابت و مشخصی وجود دارد، برای مثال اصطلاح «فرش نو» برای فرش‌هایی به کار می‌رود که در پنج سال اخیر بافته شده‌اند. فرش‌هایی هم که طی ۵ تا ۲۵ سال گذشته بافته شده‌اند، به اصطلاح «کهنه» هستند. اصطلاح فرش «نیمه عتیقه» را برای فرش‌هایی به کار می‌برند که طی ۲۵ تا ۶۰ سال پیش بافته شده‌اند و فرش «عتیقه» به فرش‌هایی اطلاق می‌شود که در بازه زمانی ۶۰  تا ۲۵۰ سال پیش بافته شده‌اند.
راه‌های نگهداری صحیح فرش

برای جلوگیری از فرسودگی زود هنگام فرش و افزایش دوام آن به موارد زیر توجه کنید:

گرما ی بیش از حد در محل نکهداری فرش، می تواند سبب جذب حشرات موذی و آسیب زننده به فرش شود.

    فرش را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، مواد اولیه فرش هر چقدر هم با کیفیت و اصل باشند، در برابر عوامل طبیعی مانند تابش مستقیم آفتاب، باد و آب مقاومت خود را از دست می‌دهند.
    فرش‌ها را همیشه در یک راستا قرار ندهید؛ چراکه در معرض سایش قرار می‌گیرند.
    فرش‌ها را در جهت خوابشان جارو بزنید.
    برای جابه‌جا کردن فرش‌ها، آن‌ها را تا نزنید؛ چراکه این کار احتمال شکستگی فرش را افزایش می‌دهد؛ به‌جای آن فرش را لوله کنید.

منبع : کجارو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۲۹
بازار فرش

تاریخچه موزه فرش ایران

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸ ق.ظ

موزهٔ فرش ایران، یکی از موزه‌های استان تهران است. این موزه به دستور شهبانو فرح پهلوی ساخته شد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به وسیلهٔ وی گشوده شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لالهٔ تهران واقع شده‌است. در این موزه فرش‌های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور می‌باشد به نمایش گذاشته شده‌است.[۱] هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصهٔ فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم می‌شود.
محتویات

ساختمان موزه

موزهٔ فرش ایران در خیابان کارگر شمالی تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی دیگر در ضلع شمال غربی پارک لاله و در فضایی به وسعت ۱۲٬۰۰۰ متر مربع واقع شده‌است. این موزه در سال ۱۳۴۰ به صورت ناتمام به منظور گالری فرش ساخته شد و به مدت ۱۵ سال به صورت متروکه باقی ماند و سپس در اوایل سال ۱۳۵۵، کار تعمیرات و تغییرات کلی آن آغاز و در نهایت روز ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۶ رسماً افتتاح گردید.

ساختمان موزه ۳٬۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی است. طراح بنای این موزه، عبدالعزیز فرمانفرمائیان است. ساختمان دارای دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبقهٔ همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقهٔ دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌است.


ویژگی‌های موزه

موزهٔ فرش ایران دارنده با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دورهٔ معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به‌شمار می‌آید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقهٔ هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در این نمایشگاه تابلوفرش‌های نفیس تبریزی، فرش تبریز به نمایش درمی‌آید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامهٔ بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد.

در کتابخانهٔ موزه حدود ۳٬۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. پژوهش در سوابق، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش، خاصه در ایران، گردآوری و خریداری نمونهٔ انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان، از اهداف موزه به‌شمار می‌آید.

منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۰۸
بازار فرش

تاریخچه فرش کاشان و انواع مدل های آن

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷ ق.ظ

قالی کاشان گونه‌ای قالی ایرانی است که در کاشان تولید می‌شود. سالانه بیش از ۱۵۰۰ متر فرش دستباف در کاشان تولید می‌شود. بناست موزهٔ فرش نیز در کاشان پایه‌گذاری شود.[۱] ۶۵ درصد تولید فرش ماشینی ایران در کاشان و ۷۰ درصد صادرات فرش ماشینی ایران از کاشان صورت می‌گیرد.[۲]

فرش کاشان از زیباترین فرشهای ایران می باشد.

سبک‌های عمده در نقشه قالی کاشان

در کاشان نقشه‌های مختلفی بافته می‌شود که ممکن است این طرح‌ها، اصالتاً از نقاط دیگر کشور وارد کاشان شده باشد، اما به‌طور کلی و بررسی‌های صورت گرفته بر نقشه‌های قدیمی و جدید، عمده فرش‌های بافته‌شده در کاشان به ۸ سبک اصلی تقسیم می‌شود.[۳]
طرح لچک ترنج یا ترنج و محراب

این طرح به احتمال زیاد از نقش جلدهای چرمی کتاب‌های قدیمی و برخی کاشی کاری‌های مساجد و مدارس الهام گرفته شده‌است و حداقل از دوره صفویه در طراحی فرش ایران مرسوم بوده و یکی از عمومی‌ترین سبک‌های نقشه فرش در کاشان است که در مناطق دیگری همچون یزد، کاشمر، اردستان و کشور مصر نیز از آن تقلید کرده‌اند.[۳]
طرح افشان

طرح افشان نقشه خاص و محبوبی است که بدون ترنج و محراب یا لچک بوده و از گل و بوته‌های بزرگ و کوچک و خطوط منحنی اسلیمی در متن تشکیل شده و با نوار حاشیه احاطه شده‌است. طرح افشان که از طرح‌های فرعی شاه عباسی است، به طرح سرتاسری شاه عباسی نیز معروف است. از نوع‌های ویژه آن می‌توان افشان شکسته، افشان دسته گلی، افشان حیوان دار، افشان اسلیمی و افشان ترنج دار را نام برد. از نامداران نقشه‌کش این طرح به میرزا عباس صنیعی و پسرش محمد صنیعی می‌توان اشاره کرد.[۳]
طرح گلدانی و درختی

طرح گلدانی و درختی یکی از اصیل‌ترین نقشه‌های کاشان است که پیشینه ای دراز دارد. قالی‌های طرح گلدانی معروف دوران صفویه منسوب به جوشقان کاشان است. در حال حاضر این طرح در کاشان و منطقه ابوزیدآباد و بیشتر به صورت قالیچه بافته می‌شود. نوعی از این طرح به نام «حاج خانمی» نیز در کاشان و نطنز بافته می‌شود. این طرح انواع مختلف دارد و از ویژگی‌های آن این است که تکراری نبوده و سرتاسر بوم را گلدان یا درختی می‌پوشاند. برخی نقشه‌های دبیرالصنایع از این نوع است. نقشه‌های شادسر ابوزید آباد نیز عمدتاً گلدانی و درختی است.[۳]
طرح محرابی

طرح محرابی از آن جهت که تداعی کننده محراب مسجد است، به آن نام مشهور گردیده‌ و بیشترین کاربرد آن نیز استفاده در مساجد می‌باشد. قسمت بالای بوم یا زمینه، قوس محراب طراحی می‌گردد که عمدتاً حالت دوم لچک را دارد و نوار حاشیه نیز زمینه فرش را احاطه می‌کند. ممکن است خطی از قرآن، حدیث یا اسماء متبرکه در قوس محراب یا جای سجده و بعضاً در حاشیه فوقانی یا تا نیمه حاشیه‌های راست و چپ نیز نوشته شود. در متن و حاشیه نیز از نگاره‌های جانوران، پرندگان و انسان به هیچ رو استفاده نمی‌شود تا برای نمازگزار اشکالی ایجاد نکند.

در نقشه محرابی کاشان، انواع محرابی گلدانی، ستوندار، قندیلی و درختی با نگاره‌ها و قوس‌های گردان در قالیچه طراحی می‌گردد و در انواع ابریشمی و کرکی بافته می‌شود.[۳]
طرح شکارگاه

نقشه‌های طرح شکارگاه در کاشان مربوط به دوره صفویه می‌شود. سرتاسر زمینه یا بوم طرح شکارگاه شامل منظره ای از شکارگاه شامل حیوانات، شکارچی و گیاهان مختلف بوده و دارای نقشه سراسری است. امروزه این طرح به گونه ای محدود و بیشتر به صورت قالیچه و با خامه ابریشم یا کرک در کاشان و ابوزیدآباد بافته می‌شود. از طراحان معاصر می‌توان به سید محمد افسری در این خصوص اشاره کرد.[۳]
طرح‌های واگیره‌ای

طرح‌های واگیره‌ای شامل قسمتی از کل فرش (مثلاً یک‌هشتم، یک شانزدهم و یک سی و دوم) است و در بوم تکرار می‌گردد و انواع مختلف دارد که سه طرح اصلی آن که در کاشان بافته می‌شود عبارتند از:[۳]

    طرح خشتی یا قابی
    طرح خشتی یا قابی
    طرح بته ای (بته جقه)

Hideyoshi battlefield vest.jpg
طرح‌های تصویری

در طرح‌های تصویری نقشه به صورت سراسری است و در کاشان سابقه طویلی دارد.

در دوران معاصر نیز خانواده افسری به ویژه سید امیرحسین افسری کاشانی که اکثرا فرش‌های دربار محمد رضا شاه پهلوی را به صورت سفارشی می‌بافتند و همچنین برادران ایشان به نام‌های سید محمد افسری و سید نظام الدین افسری و کسانی چون کاشف و محمد آقا قاسمی و محمد سعید به این طرح‌ها پرداخته‌اند. این طرح‌ها که به مینیاتوری یا نگاه گری نیز معروف می‌باشند به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:[۳]

    منظره ای
    شمایلی
    چهره ای

طرح محتشم

طرح محتشم نقوش تلفیقی هندسی و گردان دارد و قالب کلی آن، لچک ترنج است. دو تفاوت اصلی این طرح که باعث جذابیت آن شده، حاشیه پهن بسیار زیبای آن و نیز طرح ساده شده درخت بید مجنون، گل‌ها و برگ‌ها و ساقه هماهنگ آن است که لچک‌های فرش، درختان بید را نشان می‌دهد. در حاشیه بزرگ و پهن آن نیز گل‌های شاه‌عباسی و بند گره وجود دارد. عمدتاً گل‌های فرش، قابی شکل بوده و در داخل آنها شاخ و برگ تنظیم شده‌است.[۳]
مشاهیر

حاج ملاحسن محتشمی، از قالی‌بافان کاشانی در عصر قاجار است که در بافتن قالی‌های نقش‌برجسته استاد بوده‌است. حاج ملّا حسن در سنّ هفتاد سالگی به تاریخ ۱۱ رجب ۱۳۳۵ درگذشت.[۴]
قالی‌خانه

«قالی‌خانه» نامی است که بر خانه حاج باب قربان علی عدالت، از بزرگترین تاجران و تولیدکنندگان فرش کاشان در زمان قاجار، گذاشته شده‌است. در قالی‌خانه ۲۸ تخته فرش از دوره صفویه تا قاجاریه به نمایش گذاشته شده‌است.

منبع :

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۰۷
بازار فرش

علت کیفیت بالای فرش های ایرانی در جهان چیست ؟

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱ ق.ظ

آشنایی با فرش های ایرانی

اگر تا به حال به یکی از بازارهای فرش رفته باشید حتما از دیدن دنیایی از نقش و نگار و رنگ و زیبایی هیجان زده شده اید. دیدن آن همه هنر و زیبایی در یک قاب دو در سه یا سه در چهار و یا هر شکل و ابعاد دیگری ممکن است هر کسی را تشویق به خریدن یک تخته از آن فرش های زیبا کند، حال یا برای استفاده یا جنبه زینتی آن. در هر حال هرچه که باشد شکی نیست که فرش های ایرانی یکی از پر طرفدارترین فرش های جهان است و از شهرت و محبوبیت و معروفیت زیادی برخوردار است. در این جا ما به بررسی  علت معروفیت فرش ایرانی می پردازیم.

پیشینهٔ فرش ایرانی


فرش رنگی هرمز

کارشناسان فرش معتقدند که قالی و قالی‌بافی و بافت انواع فرش خواستگاه و محل پیدایش آن آسیا است. پژوهشگران می گویند که ایران، ترکستان و قفقاز مهد اولیهٔ هنر قالی بافی هستند. از نوشته های برخی از متون  چنین برداشت می شود که هنر قالی‌بافی خیلی پیش از میلاد مسیح وجود داشته است. شاعر و حماسه‌ سرای معروف یونانی در قرن هفتم پیش از میلاد، تختی را یاد می کند که قالی ارغوانی رنگ آن را پوشانده است. همچنین سایر مورخان و شاعران و نویسندگان هم در نوشته هایشان این نکته را ذکر کرده اند که ایرانیان عادتشان این است روی فرش های بسیار نرم و لطیف استراحت می کنند. یک بررسی ساده به ما نشان می دهد که علاوه بر کشورمان، در کشورهایی مثل ترکیه، اسپانیا، ترکمنستان، افغانستان، قفقاز، پاکستان، هند، مصر، چین، و حتی کشورهای رومانی و شبه ‌جزیرهٔ بالکان نیز صنعت فرش و هنر قالی‌ بافی رواج داشته و آن ها هم در این زمینه فعالیت داشته اند.
فرش کاشان

اما در نهایت این هنر خاص ایرانیان بوده و ایرانیان اولین مردمی بودند که به قالی‌ بافی و فرش روی آوردند و در این مورد هنرشان شهره جهان است. بر اساس بررسی های انجام شده اولین فرش موجود در دنیا قالیچهٔ ایرانی پازیریک است. این فرش در سال ۱۹۴۹ م. بوسیله  گروهی از باستان‌شناسان روس در حفاری‌هایی در منطقهٔ آلتای سیبری جنوبی در درهٔ ای به همین نام یعنی پازیریک کشف شد.

تاریخچه فرش به هزاره پنجم و ششم پ.م در آسیای میانه می رسد. فرش ایرانی پازیریک را نخستین و کهن ‌ترین فرش دستباف جهان دانسته اند. که بافت آن را به دوران هخامنشیان نسبت می دهند. در کاخ تیسفون یک قالی خیلی معروفی به نام بهارستان وجود دارد که شکوه و زیبایی بسیاری دارد و در ادبیات اسلامی هم مورد توجه قرار گرفته و بازتاب گسترده ای دارد. به دلیل زیبایی ها و هنر و دقت و ظرافتی که در بافت قالی و فرش وجود دارد این هنرهمیشه مورد توجه بوده که امروزه به جنبهٔ تزئینی آن بیشتر توجه می‌شود.
انواع فرش
محبوبیت فرش ایرانی

یکی از دلایل اصلی که فرش ایرانی در جهان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و مشتری بیشتری دارد این است که نسبت به فرش تولیدی سایر کشورها تنوع رنگ بیشتری دارد، کیفیت مواد و مصالح به کار رفته در آن مرغوب تر و بهتر است، هنرو ظرافت خاصی در آن به کار گرفته شده و رنگ ها زنده و طبیعی به نظر می رسند، نقش و نگارهای آن جذاب است و گیرایی خاصی دارد که برای بیننده و خریدار چشم نواز است. همه این موارد در این امر موثر بوده  و باعث شده فرش ایرانی معروفیت و محبوبیت خاص خود را داشته باشد.
تابلو فرش
 ویژگی های فرش ایرانی

بدون در نظر گرفتن شرایط، جغرافیائی فرش هر شهرستانی با شهرستانی دیگر تفاوت ها و شباهت هایی دارد. در بعضی موارد کاملا با یکدیگر تفاوت دارند چون وضعیت فرهنگی دو شهرستان با هم فرق دارد، یک سری از تفاوت ها شامل ‌تفاوت در نوع بافت و نقش و نگار و نخ تار و نوع پشم است. در مواردی حتی اگر یک قالی را دو استاد قالی باف مختلف بافته باشند که دارای یک نقش و نگار و کیفیت های ظاهری یکسان باشد فقط یک استاد و کارشناس خبره فرش می تواند تفاوت آن دو فرش را تشخیص دهد و می‌گوید به اصطلاح فرش دو دست بافت است که این موضوع در هنر فرش بافی یک ایراد و نقص است.
فرش یزد

به‌طور کلی برای یک فرش با کیفیت مرغوب باید به ویژگی های زیر دقت کرد:

    دوازده رج گره در یک گره ذرع داشته باشد
    پشم از پشت گوسفند چیده شده باشد نه با آهک جدا شود
    گوسفند در منطقه کوهستانی و سبز و خرم چریده باشد
    رنگ مورد استفاده باید درجه ثباتش بالا باشد

همچنین باید موارد زیر را در خرید فرش در نظر داشت:

    تفاوت در نقشه های فرش
    تفاوت در اندازه
    بهره گیری از رنگ های طبیعی
     ایجاد هماهنگی در رنگ های فرش

بازار فرش

کارخانه های فرش ماشینی در بیشتر شهرهای کشورمان وجود دارد اما، با توجه به امکانات موجود در بعضی شهرهای ایران تعداد بیشتری کارخانه وجود دارد که از جمله می‌توان به کاشان و سپس آران و بیدگل اشاره کرد که پایتخت فرش ماشینی ایران نام دارند. در این شهرها بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی فعال در امر تولید فرش ماشینی مشغول تولید فرش هستند. همچنین دیگر شهرهای تولید کننده فرش یزد، مشهد، دلیجان، اصفهان و چند شهر دیگر هستند. بی تردید از زمان های خیلی دور فرش ایرانی مشهور بوده و در جهان مورد توجه، استقبال و استفاده همه کشورها قرار گرفته است که در این زمینه کشورمان از صادر کنندگان عمده این صنعت است. در حال حاضر چهل درصد از صادرات فرش کشور توسط استان آذربایجان شرقی تامین می شود.
فرش مشهد

فرش ‌تبریز با فرش شهرهای دیگر تفاوت زیادی دارد. انواع بافت قالی‌ تبریز شامل ریز باف و درشت باف است و تفاوت آن از نظر نقشه، کیفیت، مواد و ‌مصالح با شهرهای دیگر خیلی تفاوت دارد، مثلا با نقشه فرش اصفهان یا نقشه  فرش کرمان تفاوت عمده ای دارد. شناخت فرش ‌و ویژگی های آن به جز موارد تخصصی و حرفه ای آن، خیلی هم کار سختی نیست و به سادگی امکان پذیر است و یک خریدار فرش با دیدن و لمس کردن قالی یا فرش تا حدودی می تواند به کیفیت آن پی ببرد و آن را بشناسد. فرش هر نقطه ایران با توجه به شرایط  ‌اقلیمی، جغرافیائی و فرهنگ آن نقطه با نقطه ی دیگر متفاوت است.

منبع : الی گشت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۰۱
بازار فرش

فرش کلاریس چیست ؟ معرفی جدیدترین فرش های کلاریس

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۲:۳۲ ب.ظ

انواع فرش کلاریس

فرش کلاریس دارای انواع مختلفی است که اشخاص با هر سلیقه ای می توانند بهترین گزینه را برای استفاده در دکوراسیون منزل خود استفاده کنند. در ادامه انواع فرش کلاریس را عنوان می کنیم:

  •      فرش کلاریس تکه دوزی
  •      فرش کلاریس کهنه نما
  •      فرش کلاریس مدرن
  •     فرش کلاریس سه بعدی
  •     کلاریس مختص آشپزخانه

خصوصیات فرش کلاریس

یکی از مهمترین خصوصیات فرش کلاریس جنس نخ آن است که پلی اُژن بوده و به مرمر زمان سفت نشده و هیچ چیزی را به خود جذب نمی کند. ضد حساسیت بودن نخ فرش کلاریس از دیگر مواردی است که موجب شده این دسته از فرش های مدرن بیشترین استقبال را از سوی افراد داشته باشند.

در بین فرش های مدرن فرش کلاریس از تراکم بافتی بالایی برخوردار بوده و اغلب تولیدکنندگان فرش فانتزی تراکم ۳۳۰۰ را درخصوص بافت فرش کلاریس مدنظر قرار می دهند. زمانی که تراکم بافتی فرش بالا باشد طرح و نقشه آن نیز به خوبی دیده شده و رنگ ها زنده تر به نظر می رسند.

فرش کلاریس از نرمی و لطافت خاصی برخوردار است. همین امر موجب شده تا برای استفاده در اتاق کودک به عنوان یک گزینه ایده آل شناخته شود. جنس نخ به کار رفته در بافت فرش کلاریس هیچگونه پرزدهی نداشته و افرادی که نگران سلامتی خود و افراد خانواده شان هستند می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

فرش کلاریس درمقابل مواد شوینده بیشترین مقاومت را دارا می باشد. از دیگر خصوصیاتی که در مورد فرش کلاریس می توان برشمرد مقاومت بالای آن در برابر چین خوردگی است. این دسته از فرش های فانتزی در برای سائیدگی نیز از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند و شستشو و تمیز کردن آن ها نیز نسبت به فرش های فانتزی دیگر آسانتر است.

قیمت فرش کلاریس

فرش کلاریس در مقایسه با فرش ماشینی و فرش های سنتی از قیمت کمتری برخوردار است. اغلب افراد هنگام خرید فرش ماشینی نسبت به قیمت های بالا کمی دچار تردید می شوند اما طراحی زیبا و رنگبندی متنوع فرش کلاریس تصمیم گیری را راحت کرده و افراد می توانند بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

سایزبندی فرش کلاریس

فرش کلاریس در اندازه های ۶ ، ۲.۲۵*۱.۵ و ۱.۵*۱ متری بافته می شود. چنانچه مشتریان تمایل داشته باشند اندازه های۹ و ۱۲ متری فرش کلاریس را سفارش دهند باید این نکته را درنظر بگیرند که این سایزها به صورت جفت بافته شده و از لحاظ قیمتی چندان به صرفه نخواهد بود.

فرش کلاریس کودک

اغلب مادرها به دلیل حساسیتی که نسبت به سلامتی فرزند دلبند خود دارند در انتخاب فرش مناسب برای اتاق کودک خود نیز با دقت بسیار زیادی عمل می کنند. عدم پرزدهی و ضد آلرژی بودن و تنوع در طرح و رنگ فرش کلاریس موجب شده به عنوان یکی از گزینه های عالی مورد انتخاب قرار بگیرند.

اکثر تولیدکنندگان فرش فانتزی از طرح های کودکانه و رنگبندی شاد درمورد بافت فرش کلاریس کودک استفاده می کنند. لطافت نخ به کار رفته در فرش کلاریس کودک از دیگر مواردی است که هنگام انتخاب آن مورد توجه قرار می گیرد.
فرش کلاریس دستبافت گونه ( کهنه نما)

یکی دیگر از انواع فرش کلاریس که بسیار مورد توجه و پسند افراد قرار گرفته فرش کلاریس دستبافت گونه است که تحت عنوان کهنه نما در بازار فرش خرید و فروش می شود. از آنجایی که در بافت این دسته از فرش های کلاریس از طرح های سنتی استفاده می شود به عنوان کلاریس دستبافت گونه شناخته می شوند. آن دسته از متقاضیانی که تمایل دارند فرشی با طرح سنتی اما باقیمت پائین تر را خریداری کنند می توانند فرش کلاریس دستبافت گونه را درنظر داشته باشند.

 

آن دسته از افرادی که به دنبال فرش مدرن با قیمت مناسب و طراحی منحصربفرد هستند می توانند فرش کلاریس مدرن را انتخاب نمایند. این دسته از فرش های فانتزی خود به دو دسته مدرن و تلفیقی از مدرن و سنتی تقسیم می شوند. در مدل های مدرن همانگونه که از اسم آن مشخص است طرح های مدرن و به روز به کار رفته اما در مدل های مدرن و سنتی اشکال هندسی و مدرن در کنار طرح های سنتی به کار رفته و سبکی متمایز را ایجاد کرده اند.

فرش کلاریس سه بعدی

در فرش های کلاریس سه بعدی طراحی به گونه ای انجام شده که گویا طراحی صورت گرفته زنده بوده و از فرش بیرون است. این دسته از فرش های کلاریس طرفداران مختص به خود را دارد و برای استفاده در هر فضایی چندان مناسب به نظر نمی رسند.

فرش کلاریس آشپزخانه

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد فرش کلاریس دارای انواع مختلفی است که برخی از آن ها مختص آشپزخانه بافته می شود. طراحی به کار رفته در بافت فرش کلاریس آشپزخانه کاملاَ متناسب با این فضا بوده و رنگبندی آن نیز به گونه ای است که بیشترین هماهنگی را با سایر المان های این فضا داشته باشد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۰ ، ۱۴:۳۲
بازار فرش

انواع کاور فرش از کجا بخرم ؟

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۱:۵۴ ب.ظ

بالا رفتن قیمت فرش باعث شده به دنبال راهکارهای جدید برای مراقبت از فرش ها باشیم. کاور فرش می تواند یکی از این انتخاب ها باشد. اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم میبینیم در اکثر خانه ها از پارچه و ملحفه برای پوشاندن فرش استفاده می شد. شاید پوشاندن فرش با ملحفه کار ساده و کم هزینه ای به نظر برسد اما مشکلاتی را نیز با خود داشت. بافت ملحفه ها به گونه ای بود که به سادگی هرچه بر روی آن ها میریخت به داخل فرش نفوذ پیدا می کرد.

امروزه این مشکل حل شده و کاور فرش به عنوان یک روفرشی جدید وارد بازار شده و می تواند بدون شلوغ نشان دادن خانه زیبایی خاصی را نیز به همراه داشته باشد. با ما همراه باشید تا درخصوص این کالای کارآمد بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم.

شناخت کاور فرش

روفرشی به پارچه ای گفته می شود که ضخامت بالایی داشته و در بافت آن از طرح های زیبایی استفاده شده است. اگر تمایل دارید فرش دستبافت و یا ماشینی تان تمیز بماند بهتر است روفرشی یا کاور فرشی بخرید که می تواند در برابر تمام آلودگی ها از فرش گران قیمتتان محافظت کند.

تنها به این مساله نمی توان اکتفا کرد و چنانچه فرش تان دچار نقصی شده است می توان با استفاده از روفرشی آن را از دید مخفی کرد.
مزایای استفاده از کاور فرش

روفرشی ها می توانند محافظ خوبی از فرش در برابر نور خورشید باشند که آسیبی به بافت آن وارد نکند. یکی دیگر از مزایای استفاده از کاور فرش پیشگیری از ورود گرد و خاک به داخل فرش است. اگر از روفرشی استفاده کنید دیگر نیازی به شستشوی مکرر فرش نخواهید داشت و بافت فرش دچار سائیدگی نمی شود. از دیگر مزایایی که درخصوص کاورهای فرش می توان برشمرد طرح های متنوع و زیبایی است که می تواند تنوعی در خانه تان ایجاد کند.


جنس کاور فرش

 

در صنعت نساجی از مواد مختلفی برای تولید انواع روفرشی و کاور فرش استفاده شده است که مهمترین آن ها ابریشم و مخمل است. در بافت روفرشی های ابریشمی از ابریشم مصنوعی استفاده می شود که بسیار نرم و لطیف بوده و برای استفاده در خانه های امروزی گزینه ای ایده آل هستند.

روفرشی های مخمل در کنار نرمی و لطافت بسیار سنگین هستند و زمانی که روی فرش پهن می شوند جابجا نشده و جمع نمی شوند. در بافت این مدل از کاورهای فرش الیاف مخمل و نخ با یکدیگر ادغام شده و محصول تولید شده از کیفیت مطلبی برخودار می شود. البته از الیاف دیگری نیز در تولید کاور فرش استفاده می شود که می توان به دوشانل و نخ زرک اشاره کرد.


مدل های کاور فرش

 

اگر سری به بازار کاور فرش بزنید می توانید مدل های متنوعی از این محصول را ببینید و مناسبترین مدل را برای پهن کردن بر روی فرش خود خریداری نمائید. کاورهای فرش کلاسیک همچون فرش های کلاسیک طرح خشتی، لچک و ترنج و افشان داشته و می توان از آن ها در دکوراسیون سنتی استفاده کرد. این درحالی است که مدل های مدرن بیشتر برای دکوراسیون امروزی مناسب بوده و طراحی به روزی را به نمایش می گذارند.

کاور فرش کشدار از دیگر مدل هایی است که بر روی فرش ثابت مانده و در اطراف آن از کش استفاده شده است و دیگر نیازی به باز کردن یکسره آن ها نیست و می توان گفت کار خانمهای خانه را راحت کرده اند.

 

ابعاد کاور فرش

 

کاور فرش در ابعاد مختلفی تولید می شود که می توان باتوجه به ابعاد فرش نمونه مناسب را خریداری کرد. پیش از اقدام برای خرید کاور فرش بهتر است اندازه دقیق فرش را در اختیار داشته باشید تا کاوری کاملاً اندازه و مناسب برای آن تهیه کنید.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۵۴
بازار فرش